همه بدبختی ما از این "بز"ها و "بز زاده" هاست.
با آنکه کارشناسان کشاورزی و سازمان مراتع و متخصصان حفظ و احیای مراتع بارها وجود بز زل خطز بزرگی برای مراتع و آب و خاک کشور دانسته اند معهذا مشاهده می شود هر روز به تعداد بزهای کشور اضافه می گردد و حتی بز گر هم در میان این بزها دیده می شود!
بزها که علامت مشخصه آن ها ریش بلندشان است و این ریش بلند ، آن ها را در میان گله گوسفندان متمایز میسازد :
1 – دارای سم های تیزی هستند و با سم های تیز خود بروی منابع با ارزش دست اندازی می کنند! آن ها روی دو پای عقب خود می ایستند و به تنه درختان سم می کشند و باعث نابودی درختان می شوند.
2 _ با سم های تیز خود پای ریشه درختان و گیاهان را شخم میزنند و باعث تخریب خاک می شوند. گیاهان روی واتع را از ایشه می کنند و از بیخ وبن می خورند و به این ترتیب هر جا بز چرا کند پس از مدتی عاری لز هر نوع گیاه ورستنی می گردد.
3 – بز حیوان ناسازگاری است و مرتبا در میان گله گوسفندان به دنبال قدرت طلبی و خودنمایی وزیر پا گذاشتن حوق گله گوسفندان می باشد و در این رهگذر بعضا با استفاده از " رانت " شاخ خود (!) به خشم و چار گوسفندان بینوا می کوبد و با اعمال خشونت و سرکوب گوسفندان را مرعوب کرده ، خفقان سیاسی راه می اندازد و آزادی بع بع گوسفندان را سلب می نماید!
بزها معمولا تعدادی بزغاله هم دارند و این بز زاده ها که معمولا در پناه سایه پدرانشان حرکت می کنند چمن ها و علف های مرغوب صحرا را تصاحب کرده و قسمت های مرغوب زمین و امکانات طبیعی و خدادادی را غارت می کنند!
در گذشته برنامه وسیعی برای بز زدایی از کشور وجود داشت و قرار بود نسل بز در کشور برانداخته شود ، اما متاسفانه به این وعده ها و برنامه ها عمل نشده و حالیه بز ها در اکثر نقاط کشور دیده می شوند . جا دارد مسئولین امر برای احیای جامعه گوسفندی و پیشرفت و توسع مراتع و حشم داری و رفاه جامعه احشام ، سم تیز این بز های زبان نفهم سیری ناپذیر را از سر گوسفندان کوتاه نمایند . در حال حاظر در بسیاری از کشور های جهان به بز به عنوان یک جانوار مزاحم نگاه می کنند و بز ها فقط در کشور های عربی و گرم وسوزان و بعضی ممالک آفریقایی، آن هم در صحاری گرم و بی آب و علف وجود دارند.
اکنون که مضرات بزها و بززاده ها ( بزغاله ) برهمگان روشن شده است جا دارد گوسفندان وحترم و حشم داران و مرتع داران عزیز ، اوپوزیسیون فعالی برای مبارزه قاطع با بزها تاسیس و سم بزها را از این آب خاک ( ایران عزیز ) کوتاه کنند!
به هرحال به نظر می رسد بخش اعظم بدبختی ما ناشی از بز بیاری باشد و خدا لعنت کند کسی راکه پای بز را به این مملکت باز کرد!

1 Comment:

  1. Anonymous said...
    السلام رب البلاگ
    البت که آنها بز باشندی لیک ما گوسفند نباشیم !

Post a Comment